Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?

Jeśli prowadzimy lub zamierzamy założyć własną działalność gospodarczą, a nie znamy nikogo, kto mógłby zająć się kompleksową obsługą rachunkowo-podatkową w naszym imieniu to w pewnym momencie będziemy musieli poszukać biura rachunkowego. Jak w morzu ofert wyłowić tę najlepszą? Jakimi kryteriami kierować się, podejmując ostateczną decyzję?

Podstawowe dokumenty potwierdzające kwalifikacje

Prowadzenie księgowości to bardzo odpowiedzialne zadanie dlatego też powinniśmy sprawdzić, czy biuro posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie, by świadczyć profesjonalne usługi. Choć w świetle przepisów prawnych biuro rachunkowe może prowadzić każdy to jednak certyfikaty, zezwolenia oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej są dokumentami, o których posiadanie powinniśmy zapytać.

Dawniej, by móc otworzyć biuro rachunkowe trzeba było posiadać certyfikat Ministerstwa Finansów, który potwierdzał możliwość usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, zwany również Świadectwem Kwalifikacyjnym. Obecnie nie jest ono już wymagane. Pozostaje jednak pytanie czy chcielibyśmy, aby osoba, która go nie posiada, zajmowała się naszymi finansami.

Miejmy świadomość tego, że taki certyfikat nigdy nie jest wydawany na całe biuro, ale imienne. Kontaktując się z konkretną osobą, która będzie prowadziła naszą rachunkowość zapytajmy o to czy posiada ona certyfikat oraz ewentualnie kiedy został on wystawiony, co również świadczy o doświadczeniu oraz umiejętnościach księgowego.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej

Od 2004 roku każde biuro jest zobowiązane do tego, by posiadać polisę od odpowiedzialności cywilnej. Ponadto poszczególni doradcy podatkowi powinni posiadać indywidualne ubezpieczenie. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze biura, sprawdźmy jednak nie tylko to czy posiada ono ubezpieczenie od wydarzeń, które są objęte tradycyjną polisą, ale również inne działania jak rozliczanie ZUS-u, Księgi Przychodów i Rozchodów czy ubezpieczenie utraty dokumentacji. Istotne jest również to, w jakim towarzystwie ubezpieczeniowym została wykupiona taka polisa, a w szczególności jej wysokość, co decyduje o tym czy będzie ona mogła pokryć straty, które ewentualnie poniesiemy.

Zakres świadczonych usług

Na rynku funkcjonuje bardzo wiele biur, które oferują zarówno rachunkowość podatkową, jak i finansowo-zarządczą czy obsługę kadrowo-płacową. Inne specjalizują się w węższym zakresie usług, ale za to praktykują indywidualne podejście do klienta. Warto więc zastanowić się czego my oczekujemy od biura: wyłącznie prowadzenia księgowości czy może zależy nam na tym, by biuro zaoferowało nam szerszy zakres usług. Jeśli prowadzona przez nas działalność wymaga pracy sztabu specjalistów, to zdecydujmy się na usługi dużego biura rachunkowego. Jeśli potrzebujemy głównie usług księgowych, oczekujemy indywidualnego podejścia i nieszablonowych rozwiązań to rozważmy usługi małego biura rachunkowego. Jeżeli potrzebujemy dokumentów takich jak świadectwo kwalifikacji dla kierowcy, wybierzmy biuro, które jest bardziej doświadczone w takich rzeczach.

Zapoznaj się z ofertą Europim – biuro rachunkowe w Tarnowie z pewnością odpowie na Twoje wszystkie pytania!

Czym zajmuje się geodeta?

Czy wiesz, jak wygląda praca geodety? A może marzysz o takim zawodzie? Zastanawiasz się, gdzie szukać później pracy? Dowiedz się wszystkiego o zawodzie geodety!

Czym zajmuje się geodeta?

Geodeta zajmuje się pomiarem gruntów oraz działek pod przyszłe budowy, m.in. dróg, budynków, autostrad. Wykonuje również mapy oraz sporządza dokumentacje. Potrafi opisać rzeźbę terenu, a także jej bogactwa mineralne. Poradzi sobie z wyceną wartości nieruchomości, na podstawie dokumentacji, którą wykona.

Jak zostać geodetą?

Aby stać się geodetą należy ukończyć technikum geodezyjne, po którym możesz zostać np. pomocnikiem geodety, zdobywając dalsze doświadczenie. Inną drogą są studia na kierunku geodezja i kartografia. Aby dostać się na studia najlepiej na maturze mieć dobre wyniki z geografii, matematyki, fizyki i chemii. Wymagania mogą się jednak różnić w zależności od poszczególnych uczelni. Studia trwają od 3,5 do 4 lat, kończą się uzyskaniem tytułu inżyniera, dodatkowo 1,5 do 2 lat, zdobędziesz tytuł magistra. Możesz też wybrać 5-letnie studia jednolite.

Co dalej?

Po ukończeniu technikum, czy też studiów, nie uzyskuje się od razu uprawnień geodety uprawnionego. Jest to możliwe dopiero po zrealizowaniu praktyki. Trwa ona w zależności od posiadanego wykształcenia. Więcej lat spędzimy na praktyce mając wykształcenie średnie, a mniej po studiach. Następnym krokiem powinno być zgłoszenie się do Komisji Kwalifikacyjnej ds. Uprawnień Zawodowych w Dziedzinie Geodezji i Kartografii, dla której musisz mieć przygotowane odpowiednie dokumenty: oświadczenie, że nie byłeś karany. Przydadzą się także dokumenty potwierdzające okres praktyki zawodowej oraz rodzaj i liczbę prac, opracowań geodezyjnych, czy kartograficznych, które dokumentują praktykę zawodową. Na końcu przychodzi czas na zdanie egzaminu.

Przydatne oraz darmowe programy, które pomogą ci w pracy!

Pracując już jako geodeta, będziesz mógł korzystać z różnych narzędzi sprawiających, że realizacja obowiązków zawodowych stanie się łatwiejsza i bardziej efektywna. Jako przykład można wskazać:

  • SimGNSS – narzędzie służy do planowania pomiarów terenowych przy pomocy odbiornika GNSS.
  • Plotka – darmowy program, dzięki, któremu wyślesz pliki wyplotów bezpośrednio do drukarki, czy plotera.
  • ValidXML – program ten służy do walidacji składniowej plików XML. Pokazuje listę błędów składniowych z fragmentem kodu wraz z numerem wiersza, gdzie był błąd.

Sprawdź wymienione darmowe programy geodezyjne, które z pewnością ułatwią ci pracę.

Jakie cechy powinien mieć geodeta?

Jeżeli zastanawiasz się, czy wybór tej ścieżki kariery jest dla ciebie, oto cechy, które powinien mieć geodeta: musi mieć wyobraźnię przestrzenną, być dokładny oraz systematyczny w powierzonych zadaniach, mieć myślenie matematyczno-logiczne, a także znać prawo budowlane. Ważna jest również umiejętność pracy w zespole.

Gdzie szukać pracy?

Geodeta może pracować w firmach geodezyjnych, wydawnictwach kartograficznych, w jednostkach administracji samorządowej oraz państwowej. Może także prowadzić własną działalność.

Poszukiwanie pracy – jak uniknąć błędów?

Poszukiwanie pracy jest procesem, który dla wielu osób może być długi i frustrujący. Szczególnie jeśli liczba wysłanych CV nie idzie w parze z informacjami zwrotnymi oraz zaproszeniami na rozmowę kwalifikacyjną. Niekiedy znalezienie zatrudnienia jest trudne, ponieważ nie posiada się odpowiedniego wykształcenia, doświadczenia i umiejętności.

Jednak bardzo często kolejne porażki w tym zakresie wynikają z niefrasobliwości kandydatów. Brak podstawowej wiedzy na temat skutecznych metod poszukiwania pracy sprawia, że własne nierozsądne działania, zamiast przybliżać do osiągnięcia zamierzonego celu, tylko ich od niego oddalają. A więc jak należy postępować, aby odnieść sukces? Przydatne wskazówki znajdziesz poniżej!

Po pierwsze – stwórz profesjonalne CV

Punktem wyjścia jest przygotowanie atrakcyjnego CV. O taką jego cechę zadba nie tylko wysokiej jakości zawartość merytoryczna życiorysu, ale i wykorzystana forma przedstawienia najważniejszych wiadomości na swój temat. Dlatego, opisując wykształcenie, doświadczenie, kwalifikacje, dodatkowe umiejętności, czy zainteresowania, należy trzymać się faktów, a przy tym uwypuklać te informacje, które w kontekście danego stanowiska stawiają nas w najlepszym świetle. Profesjonalne CV musi być czytelne, estetyczne i poprawne pod względem językowym.

Po drugie – szukaj aktywnie

Rozpocznij od jasnego określenia celu, do którego dążysz. Obiektywnie oceń swoje możliwości i na bieżąco szukaj interesujących Cię ofert pracy. Gdzie najlepiej to czynić? Możliwości jest wiele – prasa, lokalny urząd pracy, Internet, czy osiedlowa tablica ogłoszeń. I pamiętaj, aby zbyt szybko się nie poddawać. Znalazłeś ciekawe ogłoszenie, jednak nie spełniasz wszystkich wskazanych wymagań? Nie rezygnuj – wyślij CV, a być może rekruter odszuka w nim coś, co wzbudzi jego ciekawość i przekona się, że jesteś kandydatem, na którego warto zwrócić uwagę.

Po trzecie – stwórz własną sieć kontaktów

Każdy doskonale wie, że najłatwiej jest znaleźć pracę po znajomości. Dlatego, gdy szukasz zatrudnienia, daj o tym znać swojej rodzinie, przyjaciołom i znajomym. Może okazać się, że ktoś z nich wie o wolnym stanowisku, na które będziesz mógł aplikować.

Zadbaj również o swój markę osobistą. Stwórz konta na biznesowych portalach społecznościowych i zaprezentuj się w niebanalny sposób.

Po czwarte – samodzielnie docieraj do pracodawców

Interesuje Cię praca w konkretnej firmie, jednak teraz nie jest w niej prowadzona rekrutacja? Nic straconego! Nawet mimo to możesz wysłać wiadomość do pracodawcy – zaprezentuj się w niej, ukaż przebieg dotychczasowej kariery zawodowej oraz dołącz CV. Dzięki temu dasz się zauważyć.

Po piąte – przygotuj ogłoszenie o poszukiwaniu pracy

Jednym z możliwych do wykorzystania sposobów jest opracowanie własnej oferty i zamieszczenie jej w prasie, mediach społecznościowych lub na internetowym portalu z ogłoszeniami. Koniecznie trzeba wskazać tam:

  • zwięzłą charakterystykę osoby poszukującej zatrudnienia,
  • rodzaj szukanej pracy,
  • dostępne formy kontaktu.

Metody poszukiwania pracy – podsumowanie

Czy dotychczas miałeś okazję korzystać z zaprezentowanych powyżej metod? Jeśli nie, koniecznie musisz to zmienić. Wypróbuj je w praktyce i przekonaj się o ich skuteczności.

Pamiętaj też, że obecnie poszukiwanie pracy nie jest ograniczone przez czynniki terytorialne. Wystarczy, że wykażesz taką chęć, a emigracja zarobkowa może stać się częścią również Twojego życia. Tym bardziej że praca we Francji lub w Niemczech niejednokrotnie jest dużo bardziej opłacalna i rozwojowa niż zatrudnienie w Polsce.

Jak napisać CV, które zainteresuje pracodawcę?

Curriculum vitae, czyli CV, wraz z listem motywacyjnym tworzy zestaw dokumentów aplikacyjnych, które są wymagane podczas postępowania rekrutacyjnego. W takim życiorysie zawodowym umieszcza się najważniejsze informacje dotyczące osoby ubiegającej się o pracę na danym stanowisku.

Przygotowaniu CV należy poświęcić wystarczająco dużo uwagi, ponieważ jest to nasza wizytówka. Właśnie na podstawie tego dokumentu pracodawca wyrabia sobie wstępne zdanie na nasz temat i decyduje czy zaprosić nas do kolejnego etapu, czyli na rozmowę kwalifikacyjną.

Curriculum vitae – jakie informacje muszą się w nim pojawić?

CV to dokument składający się z kilku stałych sekcji. Każda osoba przygotowująca życiorys zawodowy powinna zamieścić w nim swoje dane osobowe (m.in. imię i nazwisko, adres poczty elektronicznej oraz aktualny numer telefonu), a także informacje na temat: zdobytego wykształcenia, dotychczasowego doświadczenia zawodowego, posiadanych umiejętności i kwalifikacji, ukończonych kursów, znajomości języków obcych oraz zainteresowań.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje CV?

Informacje typowe dla CV można zamieszczać w takim dokumencie na wiele sposobów. Fakt ten przekłada się na wyróżnianie kilku rodzajów życiorysów zawodowych. Najpopularniejsze z nich to:

  • Curriculum vitae chronologiczne – cieszy się największym uznaniem wśród osób poszukujących pracy; pozwala zaprezentować rozwój kariery zawodowej w odwróconym porządku czasowym, zatem u samej góry takiego CV pojawiają się najbardziej aktualne informacje,
  • Curriculum vitae funkcjonalne – jego celem jest podkreślenie posiadanych kompetencji, umiejętności, kwalifikacji i predyspozycji, które przemawiają za tym, że dana osoba może okazać się dobrym pracownikiem,
  • Curriculum vitae mieszane – w tym przypadku zasady chronologii zostają porzucone na rzecz wyeksponowania swojego wykształcenia oraz doświadczenia i ukazania tych aspektów jako pożądanych w danej branży, czy na konkretnym stanowisku.

Przygotowywanie CV – jakich błędów unikać?

Pamiętaj, że bogata zawartość merytoryczna życiorysu to dopiero początek. Przed wysłaniem wiadomości do pracodawcy (z adresu mailowego o odpowiedniej nazwie) musisz sprawdzić przygotowaną treść pod względem interpunkcyjnym, ortograficznym i stylistycznym. Literówki i błędy innego typu są po prostu niedopuszczalne.

Zadbaj również o to, aby dokument był czytelny – wybierz czcionkę pozbawioną ozdobników i ustaw jej odpowiednią wielkość. CV zaprojektowane z dbałością o nawet najmniejsze szczegóły będzie się po prostu przyjemniej czytało.

Na samy końcu Twojego życiorysu musisz zamieścić zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Pamiętaj, aby skorzystać z dokładnie takiego sformułowania, jakie jest wymagane przez konkretnego pracodawcę.

Pisanie CV – podsumowanie

Profesjonalne, zgodne z prawdą, starannie przygotowane CV może pomóc Ci znaleźć pracę marzeń – dopasowaną do Twoich kwalifikacji, doświadczenia oraz wykształcenia. Pamiętaj jednak, że poszukując zatrudnienia, nie musisz się ograniczać. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zwracał uwagę nie tylko na polskie oferty pracy. Francja, Niemcy, czy Hiszpania to kraje, w których również możesz rozwinąć skrzydła i wędrować po kolejnych szczeblach kariery. Wszystko w Twoich rękach!

Jak znaleźć pracę na Węgrzech?

Szukasz jakiegoś interesującego kraju, który stanie się celem Twojej migracji zarobkowej? Obawiasz się, że niemiecki i francuski rynek jest już przepełniony imigrantami? Może warto wybrać się do kraju, o którym niewiele osób myśli, jednak miejsca pracy są tam bardzo interesujące. Oto – praca na Węgrzech! Sprawdź czego się spodziewać.

Rynek pracy na Węgrzech

Węgry wstąpiły do Unii Europejskiej w 2004 r. Dzięki temu Polacy mogą podejmować pracę na takich samych warunkach jak rodowici Węgrzy. Plusem podjęcia pracy na Węgrzech jest fakt, że kraj nie różni się kulturowo od Polski, dlatego środowisko pracy jest bardzo zbliżone do naszego. Zgodnie z przepisami prawa pracy na Węgrzech obowiązuje tradycyjny ośmiogodzinny dzień pracy. Najwięcej ogłoszeń pracy znajdziemy w dużych miastach, takich jak Budapeszt, Eger, Pecz, Debreczyn, Segedyn czy Siófok.

Praca na Węgrzech

Rok 2017 był bardzo dobry dla węgierskiej gospodarki. Bezrobocie spadło do poziomu ok 4%, co oznacza, że pracodawcy mogą mieć duży problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Wzrosło zapotrzebowania na pracowników w każdym przedziale wiekowym. Wiele węgierskich firm deklaruje deficyt pracowników w ich branżach m.in. branża budowlana, metalurgiczna. Brakuje także pielęgniarek, budowlańców, maszynistów, kierowców autobusów oraz kucharzy, kelnerów oraz spawaczy. Niedobór pracowników zgłaszało dużo ponad połowa firm węgierskich. Bardzo duży deficyt widoczny jest w branży IT. Potrzebni są programiści, specjaliści IT z zakresu rozwoju oprogramowania oraz administracji IT.

Wynagrodzenia na Węgrzech

Jeżeli pozytywna sytuacja będzie utrzymywała się przez dłuższy czas na węgierskim rynku pracy, spodziewane są regularne podwyżki płac. Minimalne wynagrodzenie wynosiło tutaj  styczniu 2017 r w przeliczeniu 412 Euro, było to więc nieco mniej niż w Polsce.

Już w kwietniu 2017 r. podwyżki kształtowały się na poziomie prawie 15% w stosunku do roku ubiegłego. Na najwyższe wynagrodzenie mogą liczyć pracownicy sektora IT, branży technologicznej oraz paliwowej. Wysoki poziom wynagrodzeń jest także w sektorze telekomunikacyjnym, finansach i ubezpieczeniach.

Jeżeli szukasz więcej informacji, sprawdź na: https://pl.europa.jobs/praca-wegry 

 

Porównanie warunków pracy w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech

Jakie różnice w prawie pracy możemy napotkać w Czechach, Słowacji czy na Węgrzech? O tym poniżej.

Ile godzin się pracuje?

We wszystkich państwach Grupy Wyszehradzkiej tygodniowa norma czasu pracy w wynosi 40 godzin. Wyjątki stanowią młodociani pracownicy, a niektóre kraje mają specjalne przepisy dla przypadków narażonych na cięższe warunki pracy.

Tygodniowy czas pracy w Polsce

Wynosi przeciętnie 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. W szczególnych przypadkach czas pracy można skrócić. Może być on też wydłużony, jeśli tego wymaga stanowisko pracy.

Tygodniowy czas pracy w Czechach wynosi:

  • 40 godzin w systemie jednozmianowym, za wyjątkiem pracowników zatrudnionych pod ziemią przy wydobyciu węgla, budowie kopalń, badaniach geologicznych.
  • 38,75 godziny w systemie dwuzmianowym,
  • 37,5 godziny w systemie trójzmianowym.

Tygodniowy czas pracy na Węgrzech

Na Węgrzech pełny etat oznacza ośmiogodzinny dzień pracy czyli 40 godzin w tygodniu. W przepisach nie znajdziemy limitu czasu pracy w szczególnych przypadkach, jak to jest regulowane np. w Czechach.

Tygodniowy czas pracy na Słowacji

Podobnie jak w poprzednich przypadkach tygodniowo pracuje się 40 godzin. Regulacje z ograniczeniami czasu pracy są podobne do czeskich:

  • w przypadku pracy na dwie zmiany, tygodniowy czas pracy wynosi 38,75 godziny
  • w przypadku pracy na trzy zmiany, tygodniowy czas pracy wynosi 37,5 godziny

Dodatkowo, czas pracy osób mających kontakt z substancjami chemicznymi uznanymi jako rakotwórcze wynosi 33,5 godz. tygodniowo. Tygodniowy czas pracy nie może przekroczyć 48 godzin (włączając nadgodziny).

Nadgodziny

  • Nadgodziny w Polsce- jeśli pracownik pracuje w nadgodzinach w zwykły dzień pracy, dodatek wynosi 50 procent wysokości wynagrodzenia
  • Nadgodziny w Czechach– płatne dodatkowo 25%
  • Nadgodziny na Węgrzech-  płatne dodatkowo 50%, ewentualnie obowiązuje ekwiwalent za dodatkowe godziny pracy
  • Nadgodziny na Słowacji – płatne dodatkowo 25%, jeśli to jest „ryzykowna” praca, wtedy 35%

Zarobki w  Polsce, Czechach, Węgrzech i na Słowacji

  • Polskie netto: 3479 PLN
  • Czeskie netto: 22,740 CZK/ 3707 PLN (kurs  0.16304)
  • Węgierskie netto: 232,750 HUF/ 3269 PLN (kurs 0,01404764)
  • Słowackie netto:  849 EUR/ 3697 PLN  (kurs 4.35520)

Jeżeli interesują Cię na przykład oferty pracy Węgry – Europa.Jobs to miejsce, w którym znajdziesz wszystkie aktualne ogłoszenia. Podobnie znalazły się tam również oferty pracy z Czech, Słowacji oraz z Polski. Wszystko w jednym miejscu!