Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Cookies       ZGODA

Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?

Jeśli prowadzimy lub zamierzamy założyć własną działalność gospodarczą, a nie znamy nikogo, kto mógłby zająć się kompleksową obsługą rachunkowo-podatkową w naszym imieniu to w pewnym momencie będziemy musieli poszukać biura rachunkowego. Jak w morzu ofert wyłowić tę najlepszą? Jakimi kryteriami kierować się, podejmując ostateczną decyzję?

Podstawowe dokumenty potwierdzające kwalifikacje

Prowadzenie księgowości to bardzo odpowiedzialne zadanie dlatego też powinniśmy sprawdzić, czy biuro posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie, by świadczyć profesjonalne usługi. Choć w świetle przepisów prawnych biuro rachunkowe może prowadzić każdy to jednak certyfikaty, zezwolenia oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej są dokumentami, o których posiadanie powinniśmy zapytać.

Dawniej, by móc otworzyć biuro rachunkowe trzeba było posiadać certyfikat Ministerstwa Finansów, który potwierdzał możliwość usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, zwany również Świadectwem Kwalifikacyjnym. Obecnie nie jest ono już wymagane. Pozostaje jednak pytanie czy chcielibyśmy, aby osoba, która go nie posiada, zajmowała się naszymi finansami.

Miejmy świadomość tego, że taki certyfikat nigdy nie jest wydawany na całe biuro, ale imienne. Kontaktując się z konkretną osobą, która będzie prowadziła naszą rachunkowość zapytajmy o to czy posiada ona certyfikat oraz ewentualnie kiedy został on wystawiony, co również świadczy o doświadczeniu oraz umiejętnościach księgowego.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej

Od 2004 roku każde biuro jest zobowiązane do tego, by posiadać polisę od odpowiedzialności cywilnej. Ponadto poszczególni doradcy podatkowi powinni posiadać indywidualne ubezpieczenie. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze biura, sprawdźmy jednak nie tylko to czy posiada ono ubezpieczenie od wydarzeń, które są objęte tradycyjną polisą, ale również inne działania jak rozliczanie ZUS-u, Księgi Przychodów i Rozchodów czy ubezpieczenie utraty dokumentacji. Istotne jest również to, w jakim towarzystwie ubezpieczeniowym została wykupiona taka polisa, a w szczególności jej wysokość, co decyduje o tym czy będzie ona mogła pokryć straty, które ewentualnie poniesiemy.

Zakres świadczonych usług

Na rynku funkcjonuje bardzo wiele biur, które oferują zarówno rachunkowość podatkową, jak i finansowo-zarządczą czy obsługę kadrowo-płacową. Inne specjalizują się w węższym zakresie usług, ale za to praktykują indywidualne podejście do klienta. Warto więc zastanowić się czego my oczekujemy od biura: wyłącznie prowadzenia księgowości czy może zależy nam na tym, by biuro zaoferowało nam szerszy zakres usług. Jeśli prowadzona przez nas działalność wymaga pracy sztabu specjalistów, to zdecydujmy się na usługi dużego biura rachunkowego. Jeśli potrzebujemy głównie usług księgowych, oczekujemy indywidualnego podejścia i nieszablonowych rozwiązań to rozważmy usługi małego biura rachunkowego.

Zapoznaj się z ofertą Europim – biuro rachunkowe w Tarnowie z pewnością odpowie na Twoje wszystkie pytania!